Mindfulness MBSR

Mindfulness overený vedou

Mindfulness sa v zahraničí využíva vo vzdelávacích centrách a inštitúciách – v školách, materských školách, na univerzitách, aj v nemocniciach, na psychosomatických klinikách či v biznise. Prestížne spoločnosti ako Google, Nike, Target, Yahoo, Apple, Intel, General Mills, Aetna a iné sú ochotné investovať nemalé peniaze do mindfulness programov pre rozvoj svojich zamestnancov. V Holandsku, Nemecku a Švajčiarsku je hradený zdravotnými poisťovňami.

Duševné zdravie a budovanie psychickej odolnosti si musí nájsť pevné miesto aj v slovenských školách. Celý svet reaguje na turbulentné zmeny v spoločnosti a nečakané udalosti. Mnohé krajiny ako Veľká Británia, Austrália, Nový Zéland si zvolili tému duševného zdravia za prioritnú. Venujú mu obrovskú pozornosť, pričom najviac sa sústreďujú na adresovanie témy do škôl a práci s deťmi a mládežou. Slovensko v tejto oblasti výrazne zaostáva.

Odkaz na zdrojhttps://eduworld.sk/cd/kornelia-durikova/7440/dusevne-zdravie-deti-priorita

 

„Zachovajme pokoj a dýchajme“:

Vplyv meditácie na správanie detí

Dr. Joe Dispenza | 17. júna 2024

Dr. Joe sa spojil s Dr. Petou Stapletonovou z austrálskej Bond University, aby počas 10 týždňov skúmali vplyv meditácie na deti základných škôl. Ide o prvú štúdiu tohto rozsahu, ktorá sa zaoberala vplyvom meditácie na deti – sledovala 900 žiakov základných škôl v dvoch vekových skupinách. Výsledky sú pozoruhodné. Publikovaný výskum ukazuje zlepšenie sebaregulácie, šťastia, emocionálneho uvedomenia a školského výkonu už po piatich minútach meditácie denne.

Výsledky novej austrálskej štúdie ukazujú, že pravidelná krátka meditácia môže výrazne zlepšiť emocionálnu pohodu, školské výsledky a správanie detí. 

Odkaz na zdroj: http://6957974.hs-sites.com/read-our-latest-published-paper-meditations-effects-on-childrens-behavior?

Programy založené na všímavosti sa čoraz častejšie využívajú u detí a mládeže pri riešení ich zdravotných, školských a vzťahových problémoch. Rastúci počet výskumov preukázal pozitívne účinky na výkonné funkcie, duševné zdravie, akademický výkon a sociálno-emocionálne výsledky (napr. sebakontrola, znižovanie stresu). Výskum tiež naznačil, že programy všímavosti sú realizovateľné pre rôzne vekové skupiny mládeže. Nie je preto prekvapením, že školy sa stali rýchlo rastúcou oblasťou implementácie programov všímavosti.

Odkaz na zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-021-01955-x

Je známe, že deti s ADHD často nedodržiavajú pokyny rodičov. Riešením však nemusí byť zvýšenie kontroly zo strany rodiča, pretože na jednej strane sa dieťa nenaučí sebakontrole a na druhej strane neustála kontrola môže zhoršiť vzťah medzi dieťaťom a rodičom. Štúdie ukázali, že poskytovanie tréningu všímavosti rodičom malo pozitívny vplyv na ich vzťah s deťmi (deti pozitívne reagovali na tréning matiek), ale aj na ich spokojnosť s rodičovstvom. Keď deti následne dostali podobný tréning, vzájomný súlad medzi matkou a dieťaťom sa ešte výraznejšie zvýšil. Matky uvádzali zvýšenie spokojnosti s interakciami s deťmi a zvýšenie pocitu šťastia z rodičovstva. Tréning všímavosti nie je zameraný na učenie stratégií na zmenu správania. Prispieva však k osobnej premene, ktorá má výrazný vplyv na zlepšenie vzájomných vzťahov medzi rodičom a dieťaťom.

Odkaz na zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-009-9272-z

Záujem o rozvíjanie priaznivých návykov mysle detí rastie, nakoľko predstavuje príležitosť na kultiváciu pozitívnych návykov mysle a tela, ako aj na podporu zdravia a blaho detí a mládeže. Pozitívne účinky všímavosti u detí vplývajú na ich celkovú pohodu, kreativitu a schopnosť rozvíjať nové nápady, ale tiež na posilnenie ich psychickej odolnosti, vďaka čomu sú schopné čeliť každodenným problémom.

Odkaz na zdroj: https://www.academia.edu/5716089/

Pilotná štúdia, ktorej cieľom bolo zistiť účinky všímavosti na emocionálnu pohodu tínedžerov ukázala, že súcit môže byť cestou k zníženiu stresu mládeže. Výsledky ukázali, že všímavosť, súcit so sebou samým, vnímaný stres a životná spokojnosť sa zlepšili od obdobia zavádzania mindfulness nástrojov. Tieto zistenia naznačujú, že všímavosť môže byť účinným zásahom na zlepšenie ukazovateľov emocionálnej pohody medzi dospievajúcou populáciou.

Odkaz na zdroj: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S155083071500066X

Ďalšia štúdia skúmala, ako môže mindfulness ovplyvniť šikanujúce správanie a sebakontrolu medzi tínedžermi. Bolo zistené, že sebakontrola výrazne vzrástla a zvyšovala sa priamo úmerne so zvýšením všímavosti študentov. Výsledky tiež ukázali, že aplikovanie mindfulness programov v školskom prostredí zlepšilo sebakontrolu, zatiaľ čo šikanovanie medzi tínedžermi sa výrazne znížilo.

Odkaz na zdroj: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/08862605211052047